‘Kjeldahl og Lokzinsky skærer igennem al promovering, vi bombarderes med. Vi begærer ikke uendeligt forbrug, vi manipuleres til det. Tilbage står vores virkelighed: ulykkelige mennesker og en knust planet.’

Emma Holten

‘Reklamen er et kapitalistisk våben,
som vi ikke har noget forsvar imod.

Denne vidunderlige bog viser, hvordan vi slår igen.

Rune Lykkeberg

‘Ariel og Esther er ikke blot erfarne klima­aktivister, men også indsigtsfulde forskere. Her bliver reklamebranchen klædt af til skindet i en længe tiltrængt, livsnødvendig bog. Du ånder friere, når du har læst den.’

Carsten Jensen

‘Alt for længe har verdens største forurenere vasket deres hænder og undskyldt sig med, at vores ekstreme forbrugsbelastning blot er resultatet af “udbud og efterspørgsel”, og ­aldrig før har opgøret med reklamernes magt været mere magtpåliggende.

Tanja Gotthartsen

Esther Michelsen Kjeldahl & Ariel Storm Lokzinsky
Maj 2025

Reklamemagt er skrevet i frustration over, at klimakampen konstant bliver saboteret af den etablerede reklamebranche. Bogen undersøger, hvad der får kreative talenter til at arbejde for de mest klima- og miljøskadelige virksomheder, hvordan reklamerne påvirker vores psykologi og hvilken indvirkning, de har på vores demokratiske handlemuligheder.

Med afsløringer, retssager om greenwashing og vidnesbyrd fra branchens modige afhoppere puster den til en allerede ulmende modstandsbevægelse, og peger på konkrete veje til at tage magten tilbage over vores hjerner, samfund og vores fælles fremtid.


Revitalisering af grisen

Som lovet i kapitel 1 af ‘Reklamemagt’ har Økotopia vovet at dele den omdiskuterede interne brandingvideo lavet for Landbrug & Fødevarer.

Vi ved ikke hvor længe det lykkes at have den liggende her på siden, men her får I i hvert fald videoen, som i mange år kun har været tilgængelig på private harddisker hos reklamefolk og hurtige klimaaktivister.